2014. sze 23.

London - Tömegközlekedés

írta: semakebelieve
London - Tömegközlekedés

dsc_0169.JPGLondon közlekedését a közvetlenül a Nagy-Londoni Polgármesteri Hivatalnak (Mayor of London) alárendelt Transport for London (TfL) vállalat irányítja. Londonban található a világ első földalattija, mely ma is fontos szerepet tölt be a nagyváros közlekedésében. A londoni piros emeletes buszok a városkép elengedhetetlen részei, azokról a világ minden táján Londonra asszociálnak. Az agglomerációval vasút, míg a város három repülőterével repülőtéri expresszvonatok kötik össze a belvárost. Fontos szerepet játszik még a Docklands Light Railway (DLR) korszerű városi vasút.dsc_0175.JPGUnderground: A londoni metró az angliai Nagy-Londont és néhány szomszédos területet, 11 vonallal kiszolgáló, teljesen villamosított metrórendszer. Ez a világ legrégebbi metrója, valamint a vonalak összes hosszát tekintve az egyik legnagyobb is. 1863.01.10-én nyitották meg, akkor még Metropolitan Railway néven, 2 vonallal, ezek nagyrészt a mai Hammersmith & City line részét képezik. Hivatalos neve (London Underground - londoni földalatti) ellenére a hálózat 55 százaléka a földfelszín felett halad. 

A 11 vonal teljes hossza eléri a 400 kilométert és ezen a hosszon 268 állomás található. Ezek a számok drasztikusan hatnak, főleg, ha mindezt össze vetjük a budapesti metró adataival, ami 4 vonalának teljes hossza 38,6 kilométer, 52 állomással. Természetes, hogy nem összevethető a kettő, főleg ha azt vesszük figyelemben, hogy Londonban többen élnek, mint nálunk az egész országban. Az biztos, hogy nem egyszerű a közlekedés a londoni metróban, számomra nagyon bonyolult, persze minden megszokás kérdése, de a legzavaróbb, hogy a metró földalatti szakaszán egyáltalán nincs térerő, ami leginkább akkor bosszantó, amikor órákat tartózkodsz a föld alatt. dsc_0413_1.JPGDLR: Teljes neve Docklands Light Railway, a DLR Kelet-Londonban közlekedő, korszerű magasvasút, ami több méterrel a földfelszín felett halad. A DLR fejlesztése a 80-as években indult, amikor a Canary Wharf is átalakult a ma ismert alakjára. A 31 kilométer hosszú és 5 vonalon közlekedő szerelvények különlegessége, hogy a vonatokon nincs vezető, csupán egy kalauz utazik rajtuk, aki az ajtók záródásáért felelős. 

A DLR közlekedés is kicsit bonyolult, az 5 vonalat nem jelölik különböző színekkel vagy számokkal, csupán a végállomás nevével jelzik, hogy merre tart a szerelvény, tehát ha nem memorizáltad a térképet, akkor nem nehéz rossz vonatra szállni.dsc_0637.JPGTramlink: A londoni villamosról született egy külön poszt, így azt itt nem jellemezném. Tőszavakban annyit írnék itt a feltámasztott villamos közlekedésről, hogy Londonban jelenleg 3 vonalon és 28 kilométernyi sínen szaladgálnak a Bombardier CR-4000 szerelvények.dsc_0734.JPGOverground: Az Overground egy normál vasúthálózat, ami 86 kilométeres pályán és 55 állomáson szolgálja ki az utasokat. Ez a városi vasút több helyen átszállási kapcsolattal rendelkezik a DLR és metró vonalakkal. A hálózat érdekessége, hogy sok helyen kiszuperált metróállomásokba kötötték be őket, ezzel érdekes képet mutatva. Látványos, amikor egy cirka 100 éves megállóba berobognak a modern szerelvények. 

Busz: London buszhálózata 700 vonallal, naponta 6800 járattal és 6 millió utassal rendkívül kiterjedtnek mondható. Nagyobb a napi utasforgalma, mint a metróhálózatnak. Ehhez a hatalmas rendszerhez tartozik még a fentieken felül 100 éjszakai vonal, ami a földfelszín feletti tömegközlekedést egy 24 órás szolgáltatássá teszi a városban.

A 700 vonal átlátáshoz egy élet nem elég, természetesen kipróbáltuk mi is a buszokat, de napi közlekedéshez szerintem csak akkor használható, ha ismered a hálózatot. Mi leginkább felültünk 1-2 járatra, hogy elmondhassuk, "mi buszoztunk Londonban", aztán ha láttunk valahol egy Metrót, akkor tuti, ami tuti inkább átszálltunk arra. dsc_0427.JPGEmirates Air Line: Az Emirates Air Line, vagy Thames Cable Car libegő Londonban, a Temze felett halad át és az O2-t köti össze az ExCel Centerrel. 15 másodpercenként indulnak gondolák a Temze egyik partjáról a másikra. A kabinok sebessége állandó 5m/sec. 3 fő tartóoszlopa van melyek 90 m magasságúak. Formájuk érdekes, csavart azért, hogy ne csak funkcionálisak, hanem esztétikusak is legyenek, mivel beletartoznak London látképébe.dsc_0435.JPGMint fentebb láthattátok London tömegközlekedése rendkívül sokszínű és cseppet sem egyszerű, viszont egy élmény ebben a városban közlekedni, szinte mindenhol találsz valami érdekességet és egy cseppet sem unalmas. Egy tuti, ha Londonban jársz, akkor bűn kihagyni a tömegközlekedési lehetőségeket.

Szólj hozzá

London Train Metró Villamos Busz Vonat Egyesült Királyság Underground Travel Bus United Kingdom Tram DLR Overground