London - Tömegközlekedés
London közlekedését a közvetlenül a Nagy-Londoni Polgármesteri Hivatalnak (Mayor of London) alárendelt Transport for London (TfL) vállalat irányítja. Londonban található a világ első földalattija, mely ma is fontos szerepet tölt be a nagyváros közlekedésében. A londoni piros emeletes buszok a városkép elengedhetetlen részei, azokról a világ minden táján Londonra asszociálnak. Az agglomerációval vasút, míg a város három repülőterével repülőtéri expresszvonatok kötik össze a belvárost. Fontos szerepet játszik még a Docklands Light Railway (DLR) korszerű városi vasút.
Underground: A londoni metró az angliai Nagy-Londont és néhány szomszédos területet, 11 vonallal kiszolgáló, teljesen villamosított metrórendszer. Ez a világ legrégebbi metrója, valamint a vonalak összes hosszát tekintve az egyik legnagyobb is. 1863.01.10-én nyitották meg, akkor még Metropolitan Railway néven, 2 vonallal, ezek nagyrészt a mai Hammersmith & City line részét képezik. Hivatalos neve (London Underground - londoni földalatti) ellenére a hálózat 55 százaléka a földfelszín felett halad.
A 11 vonal teljes hossza eléri a 400 kilométert és ezen a hosszon 268 állomás található. Ezek a számok drasztikusan hatnak, főleg, ha mindezt össze vetjük a budapesti metró adataival, ami 4 vonalának teljes hossza 38,6 kilométer, 52 állomással. Természetes, hogy nem összevethető a kettő, főleg ha azt vesszük figyelemben, hogy Londonban többen élnek, mint nálunk az egész országban. Az biztos, hogy nem egyszerű a közlekedés a londoni metróban, számomra nagyon bonyolult, persze minden megszokás kérdése, de a legzavaróbb, hogy a metró földalatti szakaszán egyáltalán nincs térerő, ami leginkább akkor bosszantó, amikor órákat tartózkodsz a föld alatt. DLR: Teljes neve Docklands Light Railway, a DLR Kelet-Londonban közlekedő, korszerű magasvasút, ami több méterrel a földfelszín felett halad. A DLR fejlesztése a 80-as években indult, amikor a Canary Wharf is átalakult a ma ismert alakjára. A 31 kilométer hosszú és 5 vonalon közlekedő szerelvények különlegessége, hogy a vonatokon nincs vezető, csupán egy kalauz utazik rajtuk, aki az ajtók záródásáért felelős.
A DLR közlekedés is kicsit bonyolult, az 5 vonalat nem jelölik különböző színekkel vagy számokkal, csupán a végállomás nevével jelzik, hogy merre tart a szerelvény, tehát ha nem memorizáltad a térképet, akkor nem nehéz rossz vonatra szállni.Tramlink: A londoni villamosról született egy külön poszt, így azt itt nem jellemezném. Tőszavakban annyit írnék itt a feltámasztott villamos közlekedésről, hogy Londonban jelenleg 3 vonalon és 28 kilométernyi sínen szaladgálnak a Bombardier CR-4000 szerelvények.
Overground: Az Overground egy normál vasúthálózat, ami 86 kilométeres pályán és 55 állomáson szolgálja ki az utasokat. Ez a városi vasút több helyen átszállási kapcsolattal rendelkezik a DLR és metró vonalakkal. A hálózat érdekessége, hogy sok helyen kiszuperált metróállomásokba kötötték be őket, ezzel érdekes képet mutatva. Látványos, amikor egy cirka 100 éves megállóba berobognak a modern szerelvények.
Busz: London buszhálózata 700 vonallal, naponta 6800 járattal és 6 millió utassal rendkívül kiterjedtnek mondható. Nagyobb a napi utasforgalma, mint a metróhálózatnak. Ehhez a hatalmas rendszerhez tartozik még a fentieken felül 100 éjszakai vonal, ami a földfelszín feletti tömegközlekedést egy 24 órás szolgáltatássá teszi a városban.
A 700 vonal átlátáshoz egy élet nem elég, természetesen kipróbáltuk mi is a buszokat, de napi közlekedéshez szerintem csak akkor használható, ha ismered a hálózatot. Mi leginkább felültünk 1-2 járatra, hogy elmondhassuk, "mi buszoztunk Londonban", aztán ha láttunk valahol egy Metrót, akkor tuti, ami tuti inkább átszálltunk arra. Emirates Air Line: Az Emirates Air Line, vagy Thames Cable Car libegő Londonban, a Temze felett halad át és az O2-t köti össze az ExCel Centerrel. 15 másodpercenként indulnak gondolák a Temze egyik partjáról a másikra. A kabinok sebessége állandó 5m/sec. 3 fő tartóoszlopa van melyek 90 m magasságúak. Formájuk érdekes, csavart azért, hogy ne csak funkcionálisak, hanem esztétikusak is legyenek, mivel beletartoznak London látképébe.
Mint fentebb láthattátok London tömegközlekedése rendkívül sokszínű és cseppet sem egyszerű, viszont egy élmény ebben a városban közlekedni, szinte mindenhol találsz valami érdekességet és egy cseppet sem unalmas. Egy tuti, ha Londonban jársz, akkor bűn kihagyni a tömegközlekedési lehetőségeket.